Tv I helgen reste ensemblen från Glada Hudik-teatern över Atlanten för att medverka på catwalken under modeveckan i New York. Nu meddelar Nordic Entertainment Group, som bland annat består av Viasat och strömningstjänsten Viaplay, att man satsar på både en film och en tv-serie om händelsen.

Dels blir det en serie i sex delar om arbetet som ledde fram till ensemblens medverkan vid modeveckan, som kommer att sändas i Viaplay. Dels görs dokumentärfilmen "Catwalk", som även den kommer att visas på plattformen.

"Det här är en fantastiskt stark och viktig historia som vi är stolta över att sprida på våra plattformar", säger Filippa Wallestam, vd på Nordic Entertainment Group i Sverige, enligt ett pressmeddelande.

"Catwalk", som görs av produktionsbolaget Storyfire i samarbete med World Childhood Foundation, sägs lyfta problematiken med de förutfattade meningar människor med funktionsnedsättning får utstå dagligen.

Filmen har premiär på bio i januari nästa år, och på Viaplay senare under 2020 då även tv-serien får premiär.